Gezond leven: mijn down to earth benadering!

Tegenwoordig zijn er op internet vele -vele vele- manieren om gezond te leven. Vooral als het op eten aankomt is er van alles te vinden. Dingen als If it fits your macro’s (IIFYM), detox kuren,  calorieën tellen en nog veel meer. Maar, hoe denk ik eigenlijk over dit hele punt?

Allereerst even mijn persoonlijke situatie

Om een duidelijk beeld te geven van mijn mening, leek het me een goed idee om jullie inzicht te geven in mijn voedingspatroon. Ik heb een vrij snelle stofwisseling en omdat ik ook voldoende beweeg kan ik redelijk eten wat ik lekker vind. Mijn caloriebehoefte zit ergens tussen de 1800 en 2000 calorieën per dag. Daar probeer ik dan ook tussen te blijven. Ik moet zeggen dat ik echt niet elke dag oplet wat ik eet. Maar ik merk dat ik me wel stukken beter voel als ik gezond eet. Daarom probeer ik een aantal dingen aan te houden.

 

De 80-20 regel

De tachtig- twintig regel is eigenlijk heel simpel. Tachtig procent van de tijd gezond en twintig procent geniet momenten. Dit kan je verspreiden over de week. Veel mensen kiezen hiervoor. Maar zelf vind ik het prettiger om dit te verdelen over één dag. Elke dag mag ik iets eten waar IK zin in heb. Soms kies ik voor ongezonder avondeten, soms voor extra snacks. Soms heb ik gewoon geen zin om te veel na te denken over wat ik eet. Op die dagen kan het zijn dat ik een 60-40  verdeling heb. Maar over het algemeen probeer ik op te letten dat de verhouding rond de 80-20 blijft.

Neem waar mogelijk de fiets

Zover het kan is het een aanrader om de fiets te pakken. Ga eens op de fiets naar je werk. Of als je echt te ver moet reizen om te fietsen, ga dan eens met het ov. Thuis na je werk wat sporten is natuurlijk ook een optie. Even een rondje (hard)lopen of een stukje fietsen. In het weekend je boodschappen op de fiets doen is ook een manier  om wat meer te bewegen.

Probeer gewoon eens die 10.000 stappen te halen

Het is bewezen dat het zetten van 10.000 stappen per dag goed voor je is. Maar als je een kantoorbaan hebt is dit niet gemakkelijk. Probeer daarom na je werk eens wat meer te bewegen. Ga naar buiten na je werk, of loop een rondje in je lunchpauze. Houd voor de grap maar eens bij hoeveel stappen jij op een dag zet. Wedden dat het je tegenvalt?

Calorieën niet drinken

Een ding dat ik echt nauwelijks doe is het drinken van mijn calorieën. Ik drink in de ochtend wel mijn zelfgemaakte cappuccino, maar met drie drankjes in de ochtend zit ik op 72 calorieën. Daarnaast drink ik de hele dag thee en water. Soms drink ik in de avond nog één beker Ovomaline (Dit wordt doorgaans gemaakt van mout-extract, melkbestanddelen, suiker en cacaopoeder.) Twee theelepels poeder gooi ik in de melk. Van dit drankje kan ik behoorlijk genieten. Verder zul je mij niet vaak calorierijke dranken zien drinken. Alleen een lekker speciaalbiertje op z’n tijd, maar dat komt neer op gemiddeld twee per maand. Maximaal.

Mijn echte benadering van gezond leven: alles met mate!

Alles met mate, dat is eigenlijk DE stelregel die ik aanhoud: alles wat ik eet en drinkt met mate. Dit geldt voor alles wat ik naar binnen werk. Zin in chips? Een klein schaaltje mag, maar verder blijft die zak in de kast liggen. Zin in een koekje? Ook goed! Maar wel maar één, niet een heel pak. Deze methode is goed vol te houden, maar het enige dat je wel nodig hebt is discipline.

Dit was mijn benadering van gezond leven. soms ben ik streng voor mezelf maar soms laat ik  mezelf ook lekker gaan. Het verschilt een beetje per week. Maar over het algemeen houd ik deze punten wel aan.

Wat is jouw benadering van gezond leven?

AHOB

Mascha is een vrolijke chaoot die veel houd van lekker eten, plezier maken met vrienden en van kleren! Je kunt minimaal één keer per week (ma) een blogpost verwachten over mij en mijn hobbies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *