7 manieren voor het bijhouden van jouw doelen

Doelen bijhouden, dat is niet voor iedereen even gemakkelijk. Want: wat is nou een goede manier? En hoe zorg je ervoor dat je ze ook daadwerkelijk goed bijhoud? Het hoeft echt niet moeilijk te zijn om op goede manier je doelen bij te houden, maar als je er wel wat moeite mee hebt, dan heb ik misschien wat aan de tips van vandaag.

Je doelen bijhouden

Laat ik beginnen met vertellen waarom het belangrijk is om je doelen bij te houden. Allereerst wil je natuurlijk graag weten of je die doelen gaat halen. Want als wil gaan hardlopen en traint voor de 10k ga je ook niet na n één hardlopen beslissen of je het aankan. Het kan best zijn dat je daar maanden voor nodig hebt. Uiteraard is dit niet erg, je moet naar je doelen toewerken. Maar hoe houd je nou op een goede manier bij hoe je dit doet.

Hoe houd je je doelen bij

Een dagboek
Ik ben zelf erg fan van het bijhouden van dagboeken. Al jaren lang schrijf ik elke dag iets op in mijn dagboek. De afgelopen (ruim!) 700 dagen is dit via de app Daylio, maar daarvoor schreef ik met grote regelmaat in een papieren dagboek. Nu schrijf ik vooral wat ik die dag heb gedaan, gevoeld en meegemaakt, maar je kan zo’n dagboek natuurlijk ook prima gebruiken als manier om bij te houden hoe het met je doelen gaat.
Zo kan je bijvoorbeeld opschrijven wat je die dag hebt gegeten, of je hebt gesport en hoe jij je daarbij voelde. Als je dan het gevoel hebt dat je echt te weinig doet, dan kan je in dat dagboek kijken om te zien of dat ook echt zo is, of dat je jezelf te hogen eisen stelt.

Kracht vergelijken
Een andere goede manier om te zien hoe het gaat met je progress is door te kijken naar de kracht die je hebt. Kon je aan het begin van de maand maar met vier kilo je arm oefeningen doen, kan het aan het eind van de maand misschien wel met vijf of zes. Dat betekent toch vooruitgang. Overigens bedoel ik met kracht vergelijken niet dat jij jezelf moet gaan vergelijken met Pietje van de sportschool. Want wie weet is hij al jaren bezig om te komen waar hij is. Met een ander vergelijken is nooit eerlijk. Zelfs als jullie dezelfde trainingen doen. Er is altijd verschil in voeding, herstel, regelmaat. Er spelen zoveel factoren mee dat je dit niet moet doen. Nooit!

Foto’s
Ook foto’s maken is een goeie. Ik ben er zelf nogal slecht in, omdat ik steeds vergeet om progressfoto’s te maken, maar het werkt wel heel goed. Door één keer in de twee weken foto’s te maken van je lijf kan je zien hoe het veranderd.
Wel is het hierbij belangrijk dat je dit steeds in hetzelfde licht doet, met ongeveer dezelfde kleren aan, of in je ondergoed. Want als je het de ene keer ’s ochtends voor het eten doet en de andere keer ’s avonds na het eten kan het lijken dat je niks hebt gedaan, maar dat komt dan gewoon omdat je een hele dag aan eten in je buik hebt zitten.

Gewicht
Ik ben eerlijk gezegd geen fan van de weegschaal. Niet omdat ik me schaam voor mijn gewicht, maar omdat ik toch wel weet dat ik ongeveer hetzelfde blijf wegen. Daarnaast zegt de weegschaal niet zo veel. Zeker niet als het alleen een getalletje is. Mocht je een weegschaal hebben die ook vetpercentage, botmassa en vocht meet, ben je al een stuk verder. Maar nog steeds heb ik het niet zo op dat ding. Wil jij toch via de weegschaal je doel bijhouden, kan dat natuurlijk. Investeer dan wel in een goede.

Vetpercentage
Iets wat ik wel tof vind is de vetpercentage meting. Hiermee meet je hoe hoog je vetpercentage is. Daaraan kan je afmeten hoe jij zit. Mocht je je vetpercentage niet weten, kan je investeren in een huidplooimeter, of een weegschaal die dit voor je meet.

Omtrekmetingen
Bijna iedereen heeft wel een meetlint in huis. Door op de op onderstaande punten te meten, kan je kijken of je je doelen behaald. Misschien wilde je wel een paar centimeter van je buik minder, en bij je armen en benen er een beetje bij. Door dit een keer in de twee weken te meten kan je bijhouden hoe het met je omtrek gaat en of je je doelen behaald.
(bovenarmen, bovenbenen, je borst, je middel, en het dikste gedeelte van je kont)

Hoe kleding zit
Hoe je kleding zit en of je lekker in je vel zit zijn natuurlijk de belangrijkste punten. Voel jij je goed in je lijf?
Ja? Dan mag je tevreden zijn, houd dit vol.
Nee? Ga lekker aan de slag en doe er iets aan!

Als jij van een maatje 40 naar een maatje 38 gaat, weet je dat je flink progress hebt gemaakt. Ben je niks afgevallen (of aangekomen uiteraard) maar zit je wel beter in je vel? Ook dan heb je enorm progress gemaakt. Gefeliciteerd!

Hoe zorg jij dat je je doelen goed kan bijhouden?

AHOB

Mascha is een vrolijke chaoot die veel houd van lekker eten, plezier maken met vrienden en van kleren! Je kunt minimaal één keer per week (ma) een blogpost verwachten over mij en mijn hobbies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *